Dokument

Här finns skannat material, som är digitaliserat ( OCR ) vilket gör att innehållet är sökbart. Om du vill söka i ett dokument, öppna dokumentet, tryck CTRL och F, samtidigt, då kommer en ruta upp där du skriver in det ord du söker.

Spångavillan nr 1 2023

Spångavillan nr 2 2023

Klicka på bilden och ladda ner tidningen som en PDF

Villaboken Bromsten

Villaboken Kälvesta Nälsta
Sundby Vinsta

Klicka på en en bild för att läsa PDFen, som är sökbar (ctrl+f)

Villaboken Solhem
Flysta

Stockholmssystemet priser maj 1921

Taxeringskalendern - Spånga 1911

Läs guiden, klicka på bilden.

RINKEBY OCH SPÅNGA/TENSTA HAR EN SPÄNNANDE MEN BORTGLÖMD HISTORIA. MÅNGA TROR ATT DEN BÖRJADE PÅ 1970-TALET NÄR HUSEN RESTES MEN I SJÄLVA VERKET HAR MÄNNISKOR LEVT HAR I FLERA TUSEN ÅR. SPÅREN AV DEM FINNS KVAR UTE I MARKERNA.

Bläddra i klipboken om hur kampen om ett postkontor avgjordes på högsta nivå!

Klicka på bilden så kommer du till en PDF med alla klippen.

Läs ordningsreglerna Solhem 1910, klicka på bilden!

Bromstens idrottsklubb 100 år

Läs Anita Pettersons bok om föreningens historia. Klicka på bilden.

Utredning ang demografisk, ekonomiska och kommunala förhållanden 1936

UTREDNING
angående DEMOGRAFISKA, EKONOMISKA, KOMMUNALA FORHALLANDEN I SPÅNGA SOCKEN OCH HÄSSELBY OCH VILLASTADS KOPING I ANLEDNINGAV IFRÅGASTT INFORLIVNING MED STOCKHOLMS STAD

Stockholms stadsmuseums museilägenhet i Tensta

I augusti 2006 öppnar Stadsmuseet ytterligare en museilägenhet, denna gång i stadsdelenTensta. Tenstalägenheten är en länk i kedjan av museilägenheter som berättar om hur stockholmare har levt och bott under olika tider. Våra andra museilägenheter berättar om livet vid mitten av 1880-talet och om 1920- och 1930-talen.

Områdesprogram för Bromsten, Spånga, Tensta, Flysta, Lunda, Solhem

I detta områdesprogram har stadsbyggnadskontoret sammanställt sådana uppgifter som kontoret använder vid planeringen för Spånga-Tensta. Programmet redovisar även pågående planering och diskuterar hur stadsdelsområdet kan utvecklas framöver samt hur dess värden ska tillvaratas.

Stridsberga

Spångaprosten själasörjare och lantbrukare. Prästboställets Stridsbergas kossor blev prisbelönta. Läs Claes Rönns berättelse !

Utredning 1946

UTREDNING angående

INFORLIVNING MED STOCKHOLMS STAD  AV SPÅNGA SOCKEN OCH HÄSSELBY VILLASTADS KÖPING AVGIVEN DEN 29 MAJ 1946

Protokoll Solhems municipalnämnd 1934 angående viaduktfrågan.

Det här arbetet handlar om hur Spånga. en förort till Stockholm, har förändrats och utvecklats under 1900-talet. Det som i huvudsak behandlas, är två delar av Spånga; Solhem och Lunda. I övrigt beskrivs Spångas affärsliv, Spånga Folkan, Solhems brandstation, Spångas radiostation, Solhems skola och Spånga station.

av Jenny Hansson SP3E

Rundvandring i Bromsten 19 augusti 1962

En text skriven av Claes Rönn

Bromsten från gård till samhälle

Anita Pettersons bok om Bromsten som en PDF som man kan söka i.

(CTRL + F )

Spånga nyckeln

Hitta vad gatan eller kvarteret hette innan 1949!

Läs mera här   >>>>   Sockenstämma

Då och nu var temat för Spånga kalendern 2013

Här finns de bilder vi använde

SPÅNGA FOLKSKOLOR

1798-1942

Minnesskrift till 1842 års folkskolestadga

En gåtfull vandring i Bromsten

En spännande vandring mha av en karta och gåtor som skall lösas under vandringen. Framtagen under 1998, då Stockholm var kulturhuvudstad.

Spruthuset i Bromsten

Vilket av många kallas brandstationen, numera en bostadsrätt. Skriv ut på kraftig papper och bygg dit eget Spruthus!